5 år och lite till…

Stor har man blivit, fem år nu ju och förra helgen hade jag mitt första barnkalas, vilket jag tyckte var RIKTIGT roligt. Nio kompisar hade jag bjudit. Jag fick jättefina paketer, alla lekte och busade runt i hela huset, vi gjorde pizzor (som dom flesta av oss inte åt allt för mycket av), mamma hade gjort chokladbolls-vulkaner (som inte blev alltför populära, det var bara knappt hälften av oss som vågade smaka på dom men när man väl gjort det så smakade dom ju faktiskt precis som vanliga chokladbollar) och vi hade igång min favorit-musik som mamma gjort en spotify-lista av och min discolampa upphängd i stora rummet (och nu efter detta vill jag helst ha disco varje kväll), dock var det ingen som hade tid att dansa. Pappa hade gjort en variant på ”sätta knorren på grisen” och målat en jättefin och stor Minion (från filmen Dumma mig) som man skulle sätta fast ögat på men tiden rann iväg så det hann vi inte det heller. Det var minsann precis vi hann med att få vårt godis innan kalaset var slut. Så vad ska man säga, tiden går fort när man har roligt?

För övrigt så är det dagis i veckorna (lillasyster har ju oxå börjat nu, men hon går på min gamla avdelning Bjönbäret och jag går på avdelningen Krusbäret för dom stora barnen). Jag tycker det är ganska roligt när jag är där men oftast hade jag hellre stannat hemma än åka dit, men jag tycker ju om mina kompisar förstås och där är ju faktiskt ganska mycket roligt man kan göra.
När vi inte är på dagis så blir det mest hemma-mys, man kan vara ute lite i vår nya stora trädgård, titta på film, leka litegrann, jag gillar att låna mammas stora dator eller telefon att spela och titta på film (de gånger man får lov). Dinosaurier har varit min grej riktigt länge nu, jag vill gärna prata om dem, leka med dem, titta på filmer och dokumentärer om dem, läsa om dem… Ja, sådär typ.
Jag är en hejare på att räkna och kan räkna långt på svenska och en bra bit på engelska också. Jag är snabb på att se hur mycket det finns av något och kan lägga ihop det ena med det andra också litegrann. Jag kan läsa siffror och börjar så smått lära mig klockan. Skriva är jag fortfarande inte jätteintresserad av även om jag har fått upp ögonen för det här med att ljuda bokstäver och tänka ut vad olika ord börjar med för bokstav.

Ikväll ska vi hem till mormor o morfar, det är nog fortfarande lite av favorit-besöksmålen, toppen avslut på veckan kan man ju säga!

Lämna en kommentar